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1 janvier 2007 / 19h18
- Les juifs sefarades de Lubumbashi au Zaire

par Gaby E.Benatar La communauté sépharade du Zaire est concentrée principalement dans la ville d'Elizabethville, qui s'appelle aujourd'hui Lubumbashi.
Les juifs sefarades de Lubumbashi au Zaire

El Kal Sefaradi de Lubumbashi (en el Zaire),
La komunidad sefaradia del Zaire era konsentrada por lo mas en la sivdad de Elieabethville ke es oy en dia Lubumbashi.Nlozotros los sefaradim ke nasimos o bivimos anios i panios in este logar podemos konsiderarmos komo los mas mazalozos i orgoliozos del patrimonio kultural ke teniamos en muestrae manos.

Este patrimonio era koneyituyido de un Kal(sinagogaj ermozo i impozante ke oy en dia,malorozamente no esta mas serviendo mas a nada i esta abandonado al viento i alos ladrones. Se esta konsumiendo,al mizmo titolo ke todo el komplckso komunitario, poko a poko asta ke no kedara mas piedra sovre piedra. El tiempo i los ladrones, komo lo distjmas ariva,se enkargaran dc eu deetruksion total.

Za Komunidad judia fue konstituada desde el momento ke ouvo judios en este logar kijo dizir al empeeijo dcl siglo 20 (verso 1911). Eya empeeo a estar kuando los primeros emigrantes ashkenazim empesaron a penetrar en las profunduras del kontincnte preto aynda kc no estava kompletamente eksplorado. Estoe ombres korajozos se instalaron en un logar ke devia dc scr unos kuantos anioe despues,el eentro el mas importante dela vida judia sefaradia en cl eks. Kongo Helge. Klaro ke uvo sefaradim kc se aresentaron en todae la,s partes del Kongo,en buenas kondieiones ekonomikas, pero el sentro era Elizabethville ke era la rezidensie del Gran-Rabino i del Konsejo dela Komunidad.

El kal fue konstruizido entre los primedos anios del aresentamiento i sntes de esto las orasiones se davan en un lokal muy tchiko ke bien presto fue abandonado porke no podia mas kontener una populaeion ke yiva i pujando. Desde 1911, loe sefaradim viniendo por la mas parte de RHODES empesaron a yegar al logar i poko a poko los ashkenazim desharon el logar al behefieio delos sefaradim. Todos o kuaji todos delos ashkenazim del empcsijo salieron i se fueron ala Afrika del Sud i ala Rhodesia del Sud ke es agora el Zimbabwe.

Si tiene de saver ke moestra komunidad,en la epoka de su mss grande desvelupamiento yego a tener serka de 1000 (mil) almas en su seno,inkluyendo alos kazales,i sivdayikas tshikas ke entornavan a Elisabethville i de mas alos ke bivian al interior dela Provi.neia del Katanga.

Se poede konsiderar,sin grande yero,ke la populasion judia dcl Kongo eks. Belge avyia, yegado a un numero apresiable de plus o menos 2 a 3000 familias,dentre las kualae Elieabethville i eue intornos kontava,komo lo dishimos plus o menos 1000 (mil ) almas.

En la fotografia aki prezentada se ve el eksterior(la fatshada) del edifisio (el kal) visto dela kaleja ke bordava el sitio.

Este kamino fue suprimado doepuee para prezervar la santidad del logar. Detrae del kal se topava el sentro komunitario ke konstituyia una djoyia i un orgolio por muestra kommnidad. Este komplekso komportava una sala de rêunion i de Konfercnsias i una sala de balo - un teatro - buros para. los diversos servisios aneksos komo la Hevra Kadisha, la organisation Sionista -la Wizo - el Comité delas Damas, buros dela "Congregation Israelite du Katanga" ke era el nombre ofisial dela Komunidad,buros del Movimiento de Jeunesee "HAHONIM" i una kafeteria etc,..

Al eksterior se topava un tereno de basket-ball al servisio dela manseveria,un grande espasio vedre ande loe miembros delos Habonim ee reunivan kada fin de semana. Todas muestras manifestasiones de alegria (Purim, Peeach, Hanouca, anniversario dela Indepandensia de Israel i mas) ansi ke las aktividadcs sosialas,kulturalas se azian en este komplekeo.

En seguito ala imigrasion de toda la komunidad sefaradia i judia en jcneral,del Katanga,e in fakto de todo el paie desde 1960 ke era el anio dela proklamasion de la independeneia dcl pais i en los anios ke seguieron eeta independensia la komunidad yano egziste maa i se dizentc o kompletamente, cn tanto ke grupo organizado i ofisialmente rekonosido por lae otoridades. A penae se kedo en Zubumbashi 3 0 4 judies i mizmo esto aynda no es siguro.

Dospues de aver konosido una edad de oro,muestra komunidad se despedaso i los fragmentoe se pueden enkontrar en todas las partes del mundo, ( Afrika del Sud-ganada- Evropa - Amerika del Sud - Estados Unidoe -Australia - Israel.)

Portanto une parte de moestro korazon se topa en eete logar. Indiferentamente delae fraguas kc estan abandonadae i pidridas,ayi un otro aspekto dela nostaljia. Es el beth a Hayim (simetario) ke esta en un estado de aba.ndono kompleto. El ya fue desakralizado(desbivido) munchas vezis. Se siniala,segun fuentcs siguras ke uvo i ayi dayinda rovos de piedras tombalas.

Lo mas preokupante es ke esta situasion no esta interesando a ningun kapo ke se pretende okuparse i alomenos azer arestar estos aktos de vandalizmo.- A ningunos no les interesa mas,delo ke se esta pasando ayi. Portanto tinemos kuaji todos jenitoris enterados en esta tiera. Tenemos ke ovrar para prezervar alo menos el rekordo de moestros antepasados. Entre los moestros,no manka persona para ashuflar alae orejas delas otoridades konsejos para ke estoe aktoa barbares se eskapen.

Kale konvenido ke es una eituasion muy di muy triste. Esto es valable, naturalmente,por todos los logares ande bivieron judios i ande morieron. Estoe logares son santos i son valables por todo el espasio del Zaire ande repozan moestros antepasados.

La pregunta mia es de saver kempuede okuparse, al nivel el mas alto de esta kestion de prezervar este uniko rekordo del pasaje de moestros antepesados in la tiera de Afrika.

Akodrare aki ke los logares santos in sus mayorits donde se fueron los judioe estan protejados por las otoridadee del logar.(ejempio: Maroko, Tunis, i miznto Alger,in Syria i en Zebanon; i en Ejito. l N To ay razon porke en Zaire no ayga una tala proteksion i deloe edifisios i deloe eimetarios.

Aynda no es tadrc,aunke ya vinimos a una situasion muy difisil. Zos aktos agora eon entre las manos de moestroe dirijentes.

La kestion es de saver ken tomara esta reeponsabilita al nivel el mas alto ???

ESTO ES LA MAS GRANDE MITZVAH KE PUEDE SER.



GABY E. BENATAR
http://www.sefarad.org/publication/lm/022/lubum.html



Haut de page Article rédigé par Y.K - Source : www.sefarad.org/
 


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